Awal literasi di bawah usia 3 tahun:

1. Si Mulut Murai


Menjangkau umur 18 bulan anak kecil akan meluahkan bahasa. Sekiranya anak itu berkembang dalam suasana di mana orang dewasa di sekelilingnya banyak bercakap,  selalu berinteraksi, kerap bercerita maka anak itu akan lebih mudah menyatakan perasaan. Mereka petah bercakap menyatakan sesuatu dan mencerita apa saja. Inilah awal literasi.

2. Si Ulat Buku

Membacakan buku semenjak anak bayi lagi dan menjadikan membaca sebagai rutin anak akan melahirkan anak yang suka sangat kat buku. Anak akan belajar menghargai buku. Mereka akan belajar  buku memberi informasi. Mereka akan tahu buku mengandungi banyak cerita seronok. Mereka akan belajar dalam buku ada mcam-macam plot dan macam-macam karakter. Tak hairanlah anak-anak ini akan asyik dengan buku seawal umur 1 tahun dan mula ‘pretend reading’ seawal itu juga. Inilah awal literasi.


3. Si Pelakon Kecil


Menjangkau 2 tahun, anak-anak, terutama yang banyak didedahkan dengan penceritaan(read alouds dan story telling), suka main olok-olok. Olok-olok jadi mama papa, main dengan anak patung, main pondok-pondok. Oh ya main Super Hero bagi anak-anak lelaki. Menjangkau 3 tahun mereka akan bermain peranan yang lebih kompleks. Mungkin olok-olok jadi astronaut atau jadi cikgu ( hehe rumit hidup cikgu, mengajar lagi, siap buku persediaan mengajar lagi, semak kerja sekolah lagi!) Percayalah anak yang sedang bermain peranan ini sebenarnya sedang mengarang cerita sendiri. Wow a writer in the making! Inilah awal literasi.

4. Si Penyanyi Cilik


Melalui nyanyian dan pantun (rhymes) kanak-kanak mempelajari bunyi-bunyi dalam bahasa pertuturan mereka dalam suasana yang sangat menghiburkan.  Banyak juga di Malaysia, ibu bapa menggunakan dua bahasa, bahasa Melayu dan Inggeris, atau bahasa Cina dan Inggeris atau lain-lain bahasa ibunda dan Inggeris. Anak-anak kecil mempelajari bahasa(mungkin lebih daripada satu) dengan mudah melalui  nyanyian dan pantun. So let them sing. Inilah awal literasi.

5.  Piccaso Muda


Wow cantiknya contengan pertama anak kecil kita kan! Tak kiralah kalau atas dinding living room kita sekali pun! Anak-anak kecil cukup suka menconteng. Let them scribble and draw as much as they like and let them see you draw and write.  Berilah mereka krayon, berus cat, water colour dan pensel warna  untuk melukis. Galakkan mereka menconteng dan melukis di atas berbagai bahan – kertas putih, kertas hitam. Letakkan kertas di lantai, di meja dan di dinding. Let them experience drawing on different surfaces.  Inilah awal literasi.
(Rujukan: A Sofa Full of Talkers, Jennie Lindon)

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *