( Bahagian 2 )


Sambungan cerita hasil perbincangan dengan para pendidik yang hebat-hebat daripada universiti, daripada  Bahagian Pra Sekolah, di Malaysia, di Singapore, juga pendidik daripada sektor swasta  mengenai mengajar anak kecil membaca.


4. Kaedah membaca mana-mana pun ok. Yang penting cikgu dedikasi mengajar. TAK SEMUA setuju.

KOMEN SAYA: di antara faktor paling penting untuk anak awal, mudah, cepat dan lancar membaca adalah dengan menggunakan KAEDAH MEMBACA yang paling SESUAI dengan anak kecil. Pilihlah kaedah yang:
tidak membeban memori kanak-kanak. Dengan Kaedah Fonik Gabungbunyi Bacah Anakku dan Readeasy anak kecil perlu tahu 28 bunyi untuk BM dan 44 bunyi untuk BI. Kaedah lain memerlukan kanak-kanak menghafal ratusan pola sukukata ataupun perkataan ( actually ribuan ) untuk mereka hebat membaca (proficientreader ). 

yang logik. Mengajar anak menghafal m (em), a (ei), ma dan seumpamanya memang tak logik. Sebutlah m (em), a (ei) beribu kali pun, ia takkan menjadi ‘ma’. Tetapi Kaedah Fonik Gabungbunyi Bacah Anakku dan Readeasy engajar anak menggabung bunyi-bunyi di dalam bahasa pertuturan, sebagai contoh  /mm/, /aa/, ma. 100% logik!

Tetapi memilih kaedah yang terbaik sahaja tak cukup menjamin anak pandai membaca. 

‘READING INSTRUCTIONS’ atau langkah mengajar membaca mestilah distrukturkan 
( structured), jelas dan terperinci, langkah demi langkah.Oleh yang demikian, ‘GURU‘ yang mengajar anak membaca adalah sangat penting. VCD PANDUAN MENGAJAR dan Buku Panduan Mengajar diberi percuma bersama set Bacalah Anakku dan Readeasy untuk memastikan anda mudah mengajar membaca. 

Kami juga mengendalikan pelbagai kursus lanjutan untuk melatih guru ( parents pun boleh jugak ) menjadi HEBAT mengajar kanak-kanak membaca. 

Sekira berminat sila ke www.readnetwork.com untuk info kursus terdekat di tempat anda.

Pasal guru kena dedikasi,  apa subjek sekali pun, tentulah memerlukan guru yang dedikasi. Teringat zaman saya sekolah dulu, banyak guru yang dedikasi dengan membaca nota dalam kelas untuk kami salin. Dedikasi pun ada caranya. Apa-apa pun terima kasih cikgu kerana tanpamu siapalah saya. 

( bersambung )


Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *