KES1: Saya mempunyai anak berusia 2 tahun yang sudah mengenali ABC dengan lancar sejak berusia setahun lebih..tetapi saya tidak tahu bagaimana langkah untuk mengajar anak saya membaca. untuk pengetahuan anak saya belajar melalui youtube jadi dia kurang berminat belajar melalui buku. apakah cara untuk mengajar anak saya membaca sedangkan beliau tidak berminat belajar dengan kaedah buku.

Here is my humble opinion which might not be 100% right.
1. Saya menganggap diri saya sebagai ‘Pengamal Kaedah Fonik’. Saya telah mengguna Kaedah Fonik untuk mengajar kanak-kanak membaca semenjak tahun 1989. So Saya yakin 100% anak kecil tidak perlu mengenal nama huruf, abc(ei, bi, si) untuk pandai membaca. In fact kanak-kanak yang tidak mengenali nama huruf lebih cepat menguasai kemahiran membaca berbanding kanak-kanak yang sudah tahu abc. Menurut Prof Diane McGuiness, penulis buku Why Our Children Cant ‘t Read, “Teaching abc is the first roadblock to reading.”

Dr Robert Logan dalam bukunya The Alphabet Effect menyatakan “Abc to 4,5 & 6 year old children is meaningless.”

Cuba baca perkataan ini: nasi
Adakah anda menyebut, en-ei-es-ai?
Atau anda terus sebut ‘nasi’?

Tentu sekali jawapan anda adalah yang kedua.

For your information, ‘nasi’ adalah gabungan bunyi-bunyi /nn-aa-ss-ii/. Cuba anda ulang sebut bunyi-bunyi ini dengan cepat. Jadi ‘nasi’ kan?

So jelas sekali kita tidak menyebut abc bila membaca. So why teach abc?

Therefore If you want your child to become an expert reader, speller & writer, STOP teaching him the letter names. Teach him speech sounds instead. Ajar anak anda Lagu Aksi Abu Ada Ayam untuk Bahasa Melayu dan/atau Cory Cat Phonics Song untuk Bahasa Inggeris.

2. Ajar nama huruf setelah anak anda lancar membaca supaya dia tahu “Itu bunyi aa, namanya ‘a'(ei). Itu bunyi mm, namanya ‘m'(em) dan seterusnya.

Jangan ajar anak anda membatang perkataan dan mengeja-ngeja seperti ini, “n(en)… a(ei), na, s(es) … i(ai), si, na…si”.

2. Dalam blog ini juga terdapat banyak post mengenai apa yang boleh dilakukan untuk reading readiness bagi kanak-kanak berumur 0-3 tahun.
By 3 years old, you can formally teach your child to read. Anda boleh gunakan Siri Cepat Membaca Bacalah Anakku
Untuk BM atau Readeasy Phonics untuk BI.

3. Berkaitan dengan anak kecil menonton tv/YouTube/ipad/etc, banyak Pakar Kanak-Kanak melarang anak di bawah 2 thn menonton tv/YouTube/ipad sama sekali. Anak di bawah 2 thn perlukan interaksi dengan ibubapa serta orang-orang yang hampir dengannya. Iya, mereka akan lebih smart jika ibubapa banyak bercakap & berinteraksi dengan mereka. Kepelbagaian & jumlah perkataan yang digunakan akan mempengaruhi IQ kanak-kanak. So stop putting babies infront of TVs/computers. Between ages 3-5 you can expose them to tv/computers moderately.

Research menyatakan anak yang terdedah kepada tv/komputer pada umur yang sangat muda akan mengalami masalah focus, attention span dan tidak berminat dengan buku. Jadi Ibubapa atau pengasuh taska perlu creative. Gunakan Bacalah Anakku apabila anak berumur 3 tahun atau apabila anak sudah bersedia untuk belajar membaca. Make your lesson fun. Play games. Anda boleh merujuk kepada buku Permainan Kreatif to keep your child interested to learn to read. Anda juga boleh join kursus kami.

Similar Posts

15 Comments

  1. emm.. saya x penah ajar ank saya membaca, lebih2 lagi seawal usia 2 thn, mungkin pemikiran saya kolot kot, tapi saya sememangnya suka membelikan buku untuk ank2, yg ada gmbr2 yg cantik dan sedikit tulisan (bagi yang berusia bwh 5 thn).

  2. myfreeminded: I'm very sure u tak kolot ;). Membelikan buku bergambar, berbual, melukis, bermain dengan anak are all activities yang merangsang anak & putting them on the right track to acquire reading skills without much pressure.

  3. Hi Kak, i m mother of 2 kids..5&6 years..sampai sekarang anak saya masih belum boleh membaca dgn lancar..masih mengeja satu persatu. Saya mengajar mereka sehingga menangis..saya sangat risau mereka ketinggalan di kelas. Apakah cara yg sesuai untuk mereka cepat membaca?

  4. Hello Gold Finger. Memang mengajar guna kaedah mengeja penat sikit for mana reasons. Firstly tak logic, b(bi)… A(ei) tak jadi ba. Secondly menggunakan a lot visual memory, anak kena hafal beratus-ratus pola. You can read my post on this topic. So akak suggest guna kaedah fonik gabung bunyi Bacalah Anakku. Set Bacalah Anakku disertai vcd panduan mengajar & kad-kad huruf. Call Readnetwok 0341435440 to enquire abt books or for further info.

  5. Semua anak saya semasa mereka di pra-sekolah (SJK(C)), guru2 mereka guna buku Siri Bacalah Anakku, saya rasa itu mungkin juga faktor penyumbang utama yang membolehkan anak2 saya membaca dengan cepat (memandangkan saya tidak pernah ajar mereka membaca sebelum mereka ke sekolah).

  6. Anak sy brusia 3 thn.sy brcadang utk mndftrkn nya ke tabika kemas pd thn hadapan.sy tlh mngajar ank sy mngenal huruf n nombor seawal 2 thn.namun sy amat trkilan krn ank sy sukar mgenal huruf walaupun lancar mnyebut.sy mula mngajarnya dgn mngenalkn 5 huruf dlm sminggu.masalahnya blum smpi bberapa minit slps bljr apb sy mnyoalnya kembali,dia tlh lupa dn mnyebut huruf A dgn sebutn J.sy mrasa trkilan dn putus asa krn dlm ms 1 thn 11 bln sy tlh mgajarnya namun 1 huruf pun ank sy x ingat.plbagai cr tlh dlakukn.namun hasilnya ttp sm.sy brharap agar puan dpt mmbantu dlm masalh sy ini.

  7. Anak sy brusia 3 thn.sy brcadang utk mndftrkn nya ke tabika kemas pd thn hadapan.sy tlh mngajar ank sy mngenal huruf n nombor seawal 2 thn.namun sy amat trkilan krn ank sy sukar mgenal huruf walaupun lancar mnyebut.sy mula mngajarnya dgn mngenalkn 5 huruf dlm sminggu.masalahnya blum smpi bberapa minit slps bljr apb sy mnyoalnya kembali,dia tlh lupa dn mnyebut huruf A dgn sebutn J.sy mrasa trkilan dn putus asa krn dlm ms 1 thn 11 bln sy tlh mgajarnya namun 1 huruf pun ank sy x ingat.plbagai cr tlh dlakukn.namun hasilnya ttp sm.sy brharap agar puan dpt mmbantu dlm masalh sy ini.

  8. Pn assakinah, sebagaimana saya sebut di dalam posting di atas mengajar abc, nama huruf tidak membawa makna & manfaat. Sy mencadangkan puan menggunakan kaedah fonik utk ajar ank membaca. Sesetengah anak sudah bersedia pada umur 3 thn. Sesetengah belum lagi. Sekira anak puan masih belum bersedia, ajarnya bunyi menggunakan lagu fonik Abu ada Aya. Sekiranya dia sudah bersedia, dapatkan buku bacalah anakku dan ikutlah panduan mengajar yg diberi percuma. Jadikan sesi membaca menyeronokkan. Pastikan sesi pendek, 5 minit, 2,3x/sehari.
    Ingin sy berpesan di sini carilah tadika yg menggunakan bacalah anakku juga utk mudah ank belajar membaca. Setahu saya kebanyakkan tabika kemas tidak memggunakan kaedah fonik bacalah anakku.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *