Saya ditanya samada baik atau tidak kanak-kanak belajar menulis menggunakan pen marker dan white board. Saya teringat semasa menjadi cikgu dahulu, semua kelas dilengkapi papan hitam. Jarang sekali terdapat kelas dilengkapi white board. Tapi di kelas tuisyen saya ( Dulu-dulu buat tuisyen bahasa Inggeris. Kemudian Kelas Membaca) terdapat white board. Kalau dibandingkan, tulisan saya menggunakan kapur di atas papan hitam lebih cantik daripada tulisan saya di atas white board. Permukaan white board yang licin membuat saya susah untuk mengawal tulisan.

Menulis bukan kerja yang mudah untuk kanak-kanak kecil. Untuk memastikan menulis tidak membebankan kanak-kanak, penting ibu bapa dan guru memilih alat tulis yang betul. Sesetengah kanak-kanak memerlukan bantuan grip pensel  ( sarung getah lembut ) untuk dia mudah memegang pensel dengan pegangan tripod ( tripod grasp ). 
 
Pensel berbentuk segi tiga juga sesuai untuk kanak-kanak yang baru belajar menulis.
Pastikan pensel yang digunakan kanak-kanak adalah pensel 2B supaya mereka tidak penat menekan apabila menulis.
Terdapat kajian terbaru yang mengatakan krayon besar tidak sesuai untuk kanak-kanak yang sedang belajar menulis dengan betul. Menurut sesetengah occupational therapist, latihlah anak memegang pensel kecil dari awal. 
Walau bagaimanapun sekiranya aktiviti menulis adalah untuk mereka mengingat bentuk dan rupa huruf atau untuk mempelajari cara huruf ditulis atau untuk mengeja ( spelling ) atau untuk meluah perasaan, maka pelbagaikanlah cara dan alat menulis. Beri mereka peluang menulis dengan pensel, jari, berus, marker pen, krayon, kapur di atas papan hitam, papan putih, pasir, dinding batu, dinding kaca, kertas warna, kertas putih, kertas pasir dan sebagainya supaya aktiviti menulis tidak memjemukan.
 
 

Bukankah setiap hari kanak-kanak disuruh menulis?
Ada sesiapa berminat memberi anaknya peluang menulis di tingkap kaca? Dijamin menyeronokkan!

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *