Baru ni ada orang yang mencerita kepada saya anak lelaki remajanya ditampar dan ditendang oleh abang iparnya (pakcik anaknya) hanya disebabkan si anak mengatakan puasa Hari Arafah adalah sunat, bukan wajib, apabila si pakcik bertanya kenapa tak puasa. Seterusnya nenek dan makcik si anak itu turut memarahinya  kerana ‘menjawab mulut’ orang tua. Alhamdulillah si anak tidak mengganas. Dia hanya diam.

Banyak isu di sini ye, tapi saya simpulkan semua yang berlaku sebagai PENGALAMAN BURUK untuk si anak. Kalau pengalaman ini dibiarkan dengan harapan si anak akan melupai peristiwa itu, jangkaan kita salah. Sebagai ibu bapa, kita mesti bantu anak-anak kita untuk memahami peristiwa buruk sekiranya kita mahu mereka hidup dengan lebih harmoni; supaya mereka dapat lebih memahami dunia sekeliling mereka dan diri mereka sendiri. 
Bagaimana ye?
1. Si anak tentu sekali sedih, marah, geram dengan tindakan warisnya tadi ( in my opinion, tindakan waris tadi adalah tidak wajar).  Sedih, marah, geram adalah emosi yang terbit daripada otak kanan. Dalam mode beremosi, sebaiknya ibu bapa berhubung dengan si anak pada mode yang sama.
Peluk dan belai anak dan bisikkan kepadanya anda faham perasaannya sehingga si anak  tenang.
2. Apabila tenang, cuba pujuk anak untuk menceritakan apa yang telah berlaku (si anak berada dalam mode otak kiri ( logik, pemikiran rasional, membuat keputusan, bahasa). Try to make him TALK about the incident. Help your child to MAKE SENSE of what happened. Minta dia ceritakan(assigning words to emotions) apa yang berlaku dari awal (putting events in order). Dengan menceritakan apa yang berlaku, si anak sedang mengintergrasi otak kiri dan kanannya.
Sekira si anak membatu, maka ibu bapa harus bertanya soalan atau mencerita kembali apa yang berlaku dan cuba mendapatkan si anak untuk meluahkan secara verbal. Hanya dengan luahan verbal akan membantu si anak memahami kenapa perasaannya terguris. Kekadang, sekali luahan tidak mencukupi. Pastikan anda peka dengan keperluan anak anda.
Inilah di antara teknik NEUROSAINTIS Dr Siegel dan Dr Bryson di dalam buku The Whole-Brain Child – Name it to tame it ( penceritaan menenangkan emosi) , control raging right-brain behaviour through left-brain storytelling.

Menceritakan sesuatu peristiwa yang beremosi akan membantu  anak kita atau sesiapa saja untuk menguasai keadaan dan terus melangkah ke depan dengan yakin. Talking can HELP us HEAL.  
Kesimpulannya, ibu bapa seharusnya berhubung emosi dengan anak terlebih dahulu kemudian bantunya menceritakan apa yang berlaku. Dan seterusnya baru bincangkan langkah-langkah yang perlu diambil. 
Connect emotionally first with your kids then solve the problem.


Similar Posts

3 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *